Gevoelskaart
Is een leerling druk, afgeleid, verveeld, ...? Deze gevoels-kaart kan het kind helpen om zich uit te drukken ondanks dat dat misschien moeilijk is.
​
Met een wasknijper kan de leerling aanduiden hoe hij/zij zich voelt. Daarna kan je als leerkracht luisteren en praten over waarom de leerling dit gevoel ervaart.
Leren leren
"Leren leren" is voor veel leerlingen niet zo gemakkelijk. Dit overzicht
kan helpen om aan te tonen wat belangrijk is en en biedt verschillende strategieën aan om leerstof te memoriseren.
Naast de strategieën is er ook extra uitleg over hoe je een schema en
mindmap moet maken & wat een ezelsbruggetje is.
Kletspot - na de vakantie
Na de vakantie praten de leerlingen graag over wat ze allemaal gedaan hebben. Deze 30 kaartjes kan je hiervoor gebruiken. Je kan ze op allerlei manieren inzetten:
-
de kaartjes in een "kletspot" steken en in een kringgesprek de
leerlingen om beurt een vraag laten trekken en beantwoorden -
coöperatieve werkvorm "wandel en wissel uit": de leerlingen
wandelen door de klas. Op het teken van de leerkracht (of bv. wanneer
de muziek stopt) maken de leerlingen duo's en wisselen ze hun
antwoord op de vraag uit met elkaar. -
coöperatieve werkvorm "binnen- en buitencirkel": alle leerlingen
krijgen een vraagkaart en vormen twee cirkels. Ze stellen elkaar de
vraag op hun kaartje. Daarna schuiven de leerlingen van de binnencirkel
één plaats op zodat ze bij een ander klasgenootje komen.